Dags för lunch!

Nu sticker vi snart iväg, men först är det dags för lunch. För mig blir det idag en sallad med vitkål, morötter, dressing och solrosfrön on top. Ibland är det enkla även det goda(ste).

Vad äter ni denna söndag?

Kram.lunch lunch lunch lunch lunch

Ibland är det enkla även det goda! Den här salladen blir min lunch idag.

God morgon superstars!

Oj, vart tog den här helgen vägen? Det är redan söndag idag ju! Å andra sidan så är det ju faktiskt en hel dag kvar 🙂
Vad ska ni göra denna söndag? 

Igår var vi i Rävlanda (30 min från Göteborg) och tittade på när Fredrick cyklade ett av Västgötacupens lopp. Medan tjejerna och jag lekte med farmor och farfar så hoppade Fredrick över stock och sten och kammade hem en 2a plats. SÅ GRYM! Jag kan inte sluta förundras över hans skicklighet i att ta sig fram på sin tvåhjuling. Det är så kul att all hans hårda träning ger resultat 🙂 Men vad är det man säger? Bakom varje man finns en ännu bättre kvinna – inte sant? Haha. Jag skojar bara – det här är helt upp till honom!

Vi hade en härlig dag ute på landet och när vi kom hem så insåg jag hur trött jag var. Julia är inne i en rätt så gapig period och pratar ovanligt högt. Hon vill ha uppmärksamhet varenda sekund  och så fort jag gör något annat så hittar hon på något hyss för att få mig att lyssna. Igår satte jag in ett glas i diskmaskinen och när jag kom tillbaka till vardagsrummet så hade hon fått tag på Fredricks feta tvättmedel till cykeln (fråga mig inte hur) och sprayat ner både ett par chinos och lite annat smått och gott. Jag tycker jag har ett överskott av energi, men när det gäller Julia så finns det nog ingen som hänger på i hennes tempo. Sen är det ju roligt att hon är en sån buse – oftast gör hon ju sina hyss med ett leende på läpparna och då kan man inte annat än att tycka att hon är rätt söt, haha.

Vi avslutade gårdagen med pizza och idag har vi vaknat upp till ännu en cykeldag. Den här gången är tävlingen 30 min gångväg hemifrån och jag ska försöka få mig en liten joggingtur när vi ändå är ute i skogen. Fredricks föräldrar är med idag igen och förhoppningsvis kan de tänka sig att ta både ett och två barn 🙂

Hoppas ni får en härlig söndag!

Kram.

västgötacupen västgötacupen västgötacupen västgötacupen västgötacupen västgötacupen västgötacupen newbie västgötacupen newbie västgötacupen västgötacupen västgötacupen västgötacupen västgötacupen thule västgötacupen västgötacupen sworks bioracer västgötacupen västgötacupen västgötacupen västgötacupen västgötacupen västgötacupen västgötacupen västgötacupen västgötacupenvästgötacupen

Avslutningsvis en god pizza med extra allt 🙂 

Hej goingar!

Häromdagen skrev jag ett inlägg om Barnmorskegruppen och hur nyfikna Fredrick och jag var med att kolla könet när barnen låg i magen. Fredricks pappa brukar alltid skratta åt oss när vi pratar om det – han förstår inte hur nyfiken en person kan vara, haha. Och jag kan väl hålla med, men för mig blev det lättare för mig att föreställa mig vem som fanns där inne. Även om jag såklart inte hade en aning om hur de såg ut ändå 😉

Men vad tycker ni: kolla könet eller inte? Varför/varför inte? Det finns inga rätt eller fel svar här såklart, utan är bara meningen att vara en rolig diskussion 🙂

Kram.

kön

Varför kolla kön egentligen? Vi var alldeles för nyfikna!  🙂

God morgon saturday!

Det är dags för veckans först helgdag och jag hoppas att du har vaknat med massor av energi i kroppen. Vad ska du göra idag?
Här hemma vankas det cykeltävling för Fredricks del och därför är vi uppe med tuppen. Jag och tjejerna tänkte åka med och heja eftersom det är så pass nära (30 minuter hemifrån) och det kan vara roligt med en utflykt! 🙂

Igår kom fotografen hit på eftermiddag och han var verkligen en trevlig prick. Det fotades och tjejerna blev alldeles lyriska när han busade med dem. Elise skulle visa allting och pratade så mycket att han måste tyckt det blev väldigt tyst när han väl kom utanför dörren igen, haha. Intervjun som bilderna var till kommer jag såklart att länka till när den kommer ut 🙂

När plåtningen var över så bytte jag om och drog på mig löparkläderna. Det blev nästan 4 km i lugn fart och jag passade på att hämta ut paket på vägen hem. Ett väldigt litet paket… nämligen … mina visitkort! Visst blev de snygga? På baksidan är de svart marmor och där står nummer och andra kontaktuppgifter. Jag är så nöjd! Fredrick hade även köpt med sig en ny riskokare eftersom vår gick sönder sist vi hade gäster – underbart – vilken man jag har!
Resten av kvällen slappade vi framför soffan och jag lekte länge med Emilia som hade sitt längsta vakenpass någonsin. Hon somnade nästan skrattandes och det är underbart att se vilken liten person hon hunnit bli på bara 3 månader. Galet!
Även hon fick nya kläder igår – gud, vilken spenderardag vi hade! Haha. 3 för 2 på KappAhl – tips, tips! 🙂 Och blommor – fredagsblommor köpte vi också. Underbara ljusrosa rosor fick pryda köksbordet den här helgen.

I helgen ska vi kolla ringar så det blir bara till att låta plånboken vara öppen antar jag. Vi gifter oss i rådhuset först i oktober, men ringen går ju att köpa innan 😉 Annars är det cykling både idag och imorgon som gäller. En sportig helg med andra ord!
Vad ska ni göra? 🙂

Stor kram till er denna saturday.

saturdayoutfitoutfit saturday newbie newbie newbie newbie newbie newbie newbie roses roses roses roses visitkort visitkort riskokare

Hello saturday! You’re so welcome! 

Det här är livet!

Visst är det underbart med fredag? Här i Göteborg pågår Kulturkalaset för fullt och det märks extra tydligt när vi ska sova på kvällarna; det liksom vibrerar i fönstrena och man kan enkelt utskilja vilken låt som spelas. Men inte mig emot – lite musik har aldrig skadat någon 🙂
Något jag dock låg och tänkte på igår kväll var hur man hade det innan man fick barn. Vad gjorde vi då en fredagkväll? Var vi ute och dansade? Gick på bio? Mös i soffan? Vilket lugnt liv man måste ha haft, haha. Nu är det fullt ös från klockan 7 på morgonen till 19 på kvällen. Då går Julia och lägger sig, medan syskonen fortsätter att leka rövare med oss i vardagsrummet.

Igår hade jag en fin dag med Jenny. Vi fikade, promenerade i Trädgårdsföreningen (tips till er med barn; det är ett himla ståhej där nu under kalaset!), åt lite mer, sa hej till Emma och sen hämtade vi barnen på förskolan. Det var himla mysigt och kul att hitta fler lediga mammor att umgås med! Resten av eftermiddagen bara susade förbi och rätt var det var så var det fredag 🙂

Vi gjorde en intervju innan sommaren och i eftermiddag kommer det hit en fotograf som ska fota oss till den. Innan dess ska jag och barnen göra ingenting. Det är underbart det också 🙂

Ha en underbar fredag!

Stor kram.

livet livet livet livet livet livet livet livet

Min lilla pingla <3 Bilderna är tagna av urduktiga Jenny

Nyttigt snacks coming up!

Nu kommer jag med mina recept här igen 🙂 Den här gången på ett nyttigt snacks för den som helt plötsligt får ett sug efter banan, jordnötssmör och mörk choklad. Jag råkar faktiskt vara en av dem som gillar mörk choklad så det här receptet är rena drömmen för mig. Hoppas ni gillar det! Kram.

Du behöver:
Valfri mängd bananer, jordnötssmör, mörk choklad och en näve rostade/saltade jordnötter. Glasspinnar om ni vill att de ska sitta på något 🙂

Såhär gör du:
1) Dela bananerna på längden.
2) Smeta på jordnötssmör på ena sidan och lägg den andra delen banan ovanpå.
3) Hacka upp i lagom stora bitar och tryck in en glasspinne i varje del.
4) Lägg i frysen ca 2 timmar eller längre.
5) Smält chokladen i vattenbad och hacka jordnötterna samtidigt.
6) Doppa bananbitarna i den mörka chokladen och rulla dem snabbt i jordnötterna. Låt stelna i kyl eller frys.
Sen är det bara att njuta!
snacks snacks snacks snacks snacks snacks snacks snacks

Nyttigt snacks med bra energikällor och med fetter som även är bra för kroppen. För att bränna fett så behövs fett – kom ihåg det 🙂 

I samarbete med Mathem och Hjälp Hemma.

Den moderna hungersnöden.

Det är precis så forskarna kallar den nya bristen. Istället för att man har brist på materiella ting så har de nu kommit fram till att man idag verkligen saknar fler timmar på dygnet. 
Jag tyckte den här artikeln om att köpa tid och inte prylar var intressant eftersom jag själv nämnt för er så många gånger att vi själva gör allt för att spara in tid. Häromdagen gjorde jag ju till och med en lista om hur du kan spara både tid och pengar för att en del val vi gjort gett tusenfalt tillbaka. Jag vill att du ska få känna samma lugn och lycka!

Det var ett par forskare vid University of British Columbia i Kanada som undersökt sambandet mellan att köpa tjänster som underlättar vardagen och hur nöjd personen då är eller blir med sin livssituation. De fick bland annat i uppdrag att använda 40 dollar vid två separata tillfällen. Ena veckan fick de spendera dem på materiella ting, andra veckan på tjänster för att underlätta sina dagar. Tjänsterna kunde handla om en leverans av lunch till jobbet, barnpassning eller hjälp med tvätten.
Studien visade då att veckan när man använde pengarna till att spara tid, så mådde personerna bättre.

Precis så känner jag – det är verkligen guld att få hjälp med saker som annars tar faktiskt rätt så mycket tid ifrån en. Att storhandla till exempel; då är jag i affären minst 1 timme. Plus körning. Säg 2 timmar lite krasst. Vet ni hur mycket jag kan hinna med på två timmar med barnen? Massor!
Och städningen; jag slutar ju aldrig städa. Istället för att ha ångest över allt jag inte hinner göra iordning så kan jag istället lämna hemmet i 3,5 h och komma hem till ett gott doftande hem och känna mig rofylld. Fredrick säger att det verkligen märks när de har varit hemma, haha. Jag blir nog snäppet lyckligare 😉

Därför har jag – för att ni ska få testa på det goda – pratat med Mathem.se och med mitt städbolag Hjälp Hemma:
Hos Mathem får ni 150:- och fri frakt när ni handlar för 700:- och anger rabattkoden GBGMAMMA. Dessutom har de ett erbjudande nu där ni får gratis glass vid er beställning – det kan ni läsa om här! Gäller endast nya kunder.
Hos Hjälp Hemma får ni 4 timmar gratis städ vid tecknande av abonnemang och när ni hälsar från mig!

Så vad väntar ni på? Det är dags att spara tiden till något roligare! 🙂

Kram.  mathem lyckligare forskning hjalp hemma

Ny forskning visar att du blir lyckligare av att köpa tjänster än prylar! 

 

I samarbete med Mathem och Hjälp Hemma.

 

Dessa leksaker.

Det räcker med att man ställer undan dem ett tag eller lägger ner ett par i en låda för att sedan byta dem fram och tillbaka med de som står framme – så tycker barnen att det är som rena julafton när de kommer fram, haha.

Den här gunghästen kommer från Jollyroom och står vanligtvis i tjejernas rum. Men ibland får de syn på den och drar ut den i vardagsrummet för att gunga tills de är helt slut. Igår var en sån kväll och Julia var så lycklig och gungade fram till läggdags. <3

Kram.

leksaker leksaker leksaker leksaker leksaker

Jag hade själv en brun gunghäst när jag var liten och det verkar aldrig gå ur tiden. <3

Älskade torsdag – välkommen!

God morgon fina. Hur mår ni? Har ni sovit gott? Förra natten sov Emilia lite oroligt (antagligen efter vaccinationen), men inatt var det betydligt bättre. Peppar, peppar så sover hon nästan hela nätterna om man bortser från ett litet uppvak där strax efter midnatt. Alla 3 har sovit väldigt bra s0m bebisar så jag kan verkligen känna mig lyckligt lottad 🙂

Igår började jag dagen med en löprunda efter att Elise lämnats på dagis. Efteråt gick Julia, Emilia och jag till parken för att andas ut lite och leka vid fontänen. Julia började försiktigt, men rätt var det var så kom jäkeln fram i henne och hon kastade i en av hennes sneakers i vattnet, haha. Vi gick hem, jag duschade och tjejerna mös i vardagsrummet, sen tog vi oss ut, lämnade in Fredricks cykel och mötte upp mamma för en fika där vid lunch. Som jag älskar min mamma – hon får mig alltid på så bra humör. Vi hämtade Elise tillsammans och hon följde med hem en stund innan det var dags att börja med maten och för henne att åka hem till hundarna. Kvällen gick av bara farten och rätt var det var så blev det läggdags igen.

Jag vaknade med lite huvudvärk för en stund sedan och gissar på vätskebrist. Drack lite dåligt igår och det känner jag av direkt. Kompensation idag helt enkelt 🙂
Om en stund väntar sista dagen på dagis innan helgen och efteråt ska jag möta upp lite vänner och bara mysa.

Vad ska ni hitta på idag?

Kram.

kaffe

new clothes

thule nike

fountain

shoe

torsdagtorsdagfika fika fikababy salad sallad middagstips

Gårdagen i bilder <3 Nu är det dags att göra torsdag! 

Träning efter graviditeten

– När kan jag börja träna efter graviditeten egentligen?

Det är säkert inte bara jag som är ivrig till att sätta igång med träningen efter graviditeten. Jag har haft 3 graviditeter på 3 år och visst känner jag mig inte lika stark som förut – men med lite sunt förnuft ska vi nog lyckas komma tillbaka till den starka kroppen och mer därtill!
Häromdagen fick jag en kommentar från Johanna där hon undrade hur länge man behövde vänta med att träna efter att man fött barn. Efter att ha rådfrågat både kiropraktor och barnmorska så kommer här min summering på frågan!

Den första tiden

Fram tills att du gjort din efterkontroll efter förlossningen så är det väldigt viktigt att du börjar försiktigt. Det är ingen idé att stressa eftersom det bara kan orsaka problem längre fram i livet. Lägg istället fokus på din nyfödda och satsa på promenader och dina knipövningar. Jag var så ihärdig med mina knipövningar att man barnmorska först rådde mig till att vänta lite till med löpningen, till att – efter undersökningen – ändra sig och tycka det var okej. Så stå ut med de lugna övningarna även om du längtar tills du får ta i – det lönar sig!

Såhär hittar du knipmuskeln

Det kan vara ett riktigt jobb att hitta de där knipmusklerna – men när du väl hittat dem så är det guld värt och du kan äntligen sätta igång med ditt arbete. Kom ihåg att det är bra att träna denna muskel livet ut och inte bara efter en förlossning.
Ett tips är att börja liggandes eller efter att du har kissat och fortfarande sitter på toaletten. Muskeln som du använder när du klipper av strålen är den som också används vid dina knipövningar. Men det är viktigt att inte knipa av kissestrålen för mycket eller för ofta – det kan irritera blåsan och skapa obalans.

Ligg/sitt och föreställ dig hur det ser ut där nere. Tänk dig att du ska ‘suga upp’ en vattenpöl. Eller att du liksom ”ops! Nu kissar jag nästan ner mig!” och dra ihop. Det är inte så mycket som behövs som man kan tro. Fokusera på denna lilla, lilla muskel och känn hur det drar ihop sig. Du ska inte känna det någon annanstans förutom just i det området – i annat fall har du inte riktigt fått till det. Tänk dig att det inte ska synas utifrån att du övar så be någon kolla om de kan se spänningarna på håll.

Exempel på knipövningar

Nu har du hittat knipmuskeln! Grattis! Det är dags att börja knipa och öva upp din bäckenbotten! På så sätt slipper du läcka och kan snart återgå till ditt träningsliv så som det var innan förlossningen och graviditeten.
Ett tips är att välja tidpunkter där du associerar saker med knipandet. Som till exempel vid tandborstningen. Då kommer du automatiskt knipa när du går förbi tandborsthyllan i affären!

Tips på knipövningar du kan göra är:

  • Knip i 30 sekunder efter att du har kissat och medan du fortfarande sitter på toaletten
  • Knip i omgångar under tandborstningen
  • Min favorit: Ligg ner på mage och placera fötterna en bit nedanför rumpan. Slappna av. Ta djupa andetag så att du verkligen kommer ner i full avslappning innan du letar fram knipmuskeln. Knip 10 gånger och lägg dig sedan på sidan. Återigen; slappna av ordentligt. Inte den charmigaste ställningen för magen kanske, men vem bryr sig? Hitta knipmuskeln igen och knip 10 gånger – byt sida. Kör den här trippeln 2 omgångar om dagen. Det tar ingen tid alls men är så värt det!
  • Knip 10 snabba – 10 långsamma gånger 3
  • Se hur länge du kan knipa innan du känner att du börjar tappa kontrollen. Försök knipa längre varje gång!

När du känner att du har kontroll över knipandet så kan du även ligga på golvet, suga in naveln mot ryggraden och därmed hitta de inre magmusklerna. Håll i 10 sek och upprepa 10 ggr.

När kan jag börja träna löpning efter graviditeten?

När du är på efterkontroll hos barnmorskan så kan du be om en vaginal undersökning där hon/han ser så att du både har hittat men även om du kan använda knipmuskeln på ett korrekt sätt. Har du inga problem med läckage och om du kan knipa runt hennes fingrar tillräckligt hårt så finns det inget som säger att du inte kan börja jogga lite försiktigt. Skulle du dock känna obehag under studsandet så är det viktigt att du avstår ett tag till och återgår till knipövningarna.

Det är svårt att säga hur länge man ska vänta, men tills efterkontrollen är gjord iallafall och därmed ca 3-4 månader efter förlossningen. Bäckenbotten består nämligen av vävnader och muskler som blir uttöjda efter en graviditet. Man kan säga att allt ‘hänger’ lite där nere och behöver lyftas upp och komma på plats igen. Med denna förändring kan du känna att du nästan okontrollerat går runt och småfiser doftfritt ibland. Det kan kallas muspruttar och är för att du – precis som en mascaraborste – puttar in och ut luft. Detta är inte ovanligt och något som de flesta kvinnor är med om. Även muspruttar vid sex är förekommande av samma anledning.

Musklerna i bäckenbotten försvagas med åren och även om du inte får/har problem nu så kan det komma längre fram. Se därför till att ha rutin på dina övningar!
Efter 6-9 månader brukar man kunna komma igång som man gjort förr – men det är såklart högst individuellt.

Ett par tips på vägen

  • En kiropraktor kan se om du har delade magmuskler, men det kan även din barnmorska. Mitt tips är att – om dina magmuskler är delade på efterkontrollen – gå till kiropraktorn först ett år efter förlossningen för att se om dina magmuskler skulle vara fortsatt delade.
  • Även om du kan så bör du inte återgå till din normala träning med en gång. Många känner oftast att de kan köra på som vanligt, men det kan utsätta kroppen för alltför mycket påfrestning längre fram i livet så som tex läckage. Det är viktigt att du bygger upp dina magmuskler och din bäckenbotten från grunden genom små, små övningar. Jag blev förvånad när min kiropraktor sa till mig hur liten spänning som behövdes för att man skulle träna bäckenbotten – förut spände jag hela nedre delen av magen vilket är ett vanligt fel.
  • Du kan träna inre- och yttre magmuskler. Situps tränar de yttre för att ge ett exempel, och knipövningar de inre. Det är de inre som är grundstenarna för din fortsatta utveckling och alltså de som måste tränas upp först.
  • Du bör vänta 3-4 månader med att löpa även vid en komplikationsfri förlossning.
  • På efterkontrollen är det inte alls säkert att de gör en vaginal undersökning om de anser att du mår bra och om förlossningen gått bra. Men mitt tips är att – hur stark du än känner dig – du gör den ändå! Be barnmorskan kolla. Jag trodde jag fått något man kallar framfall, men det visade sig vara ingenting.
  • Vänta ca 1 månad efter förlossningen med att stretcha. Detta för att man med hormonet relaxin i kroppen blir rörligare än vanligt.
  • På efterkontrollen kan man både kolla om man har delade magmuskler och om man är kapabel till att knipa ordentligt, eller framförallt: att du kan hitta knipmuskeln! Det är inte farligt att springa med delade magmuskler, men att springa med ett bäckenbotten som inte klarar av att hålla tätt är desto värre.
  • Känner du att du läcker – vänta med löpning!
  • Du kan efter förlossningen känna att det är som ett lufthål eller en bubbla där nere – detta är inte farligt eller alls ovanligt. Allt eftersom knipmusklerna blir större, desto färre muspruttar 🙂 Ännu en gång; kör knipövningarna!
  • När du lyfter tungt – knip!
  • Jag kan verkligen tipsa om den här träningsappen för dig som vill hålla på med hemmaträning. Den är fantastisk och jag har använt den i många år! Men ta det lugnt med magövningarna och när du kör benböj: knip!

Fråga gärna om det är något mer du undrar!

Kram.

träning efter graviditeten

När kan jag börja träna efter graviditeten?