Det är svårt att säga vad man ska äta och inte äta för tillskott under sin graviditeten. OM man ska äta några eller inte är också en stor fråga. Jag äter 3 stycken som jag anser vara viktiga – och Elise kom ju ut som hon skulle så 🙂

FOLSYRA

Det här B-tillskottet behövs för celldelningen i kroppen. Om man planerar att man ska bli gravid så rekommenderas 400 mikrogram om dagen för att minska risken för att fostret ska få ryggmärgsbråck. Folsyra kallas för folat när man hittar den i vår vanliga mat och hittas i grönsaker, frukt, fullkornsprodukter, linser, kikärtor och bönor. Om man väljer fullkornsprodukter och äter 1/2 kg grönsaker och frukt om dagen, så uppnår man rekommendationerna på 500 mikrogram folat och behöver då egentligen inte ta folsyra efter v 12.

Jag har personligen planerat att fortsätta äta tabletterna 1 gång om dagen under hela graviditeten, precis som sist.

Omega-3

Vi äter otroligt lite fisk i vår familj. Det händer i stort sätt aldrig. Fredrick avskyr fisk och då blir det att jag bara får i mig det under luncher ute ibland och när det äts sushi. Så jag har valt att äta omega-3 tabletter och tycker det fungerar bra. Det rekommenderas att man tar D-vitamin som gravid, och det får jag i mig här – nu när solen är obefintlig i Sverige 🙂

Järn

Sist men inte minst tar jag Deuferon – en järntablett. Det står på förpackningen att man ska ta 1 om dagen, men min BM rekommenderade mig 1 varannan dag istället – både förra och denna gången.

Järn finns i kött, leverpastej, ägg, fullkornsprodukter och baljväxter och behövs för syreupptagningsförmågan i kroppen. Om man äter något C-vitaminrikt till måltiden (ex grönsaker, juice eller frukt) så är det lättare för kroppen att ta upp järnet. Kaffe och te minskar upptaget av järn, så ett tips kan vara att ta detta en stund efter maten.

Din barnmorska brukar hålla koll på ditt järnvärde och säga till om du behöver tillskott.


Utöver dessa så bör man hålla koll på sitt intag av B12, kalcium och jod. Mer om tillskott under graviditeten kan ni läsa här! 🙂


Dela gärna här: Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Du kanske också gillar

Svara

Your email address will not be published. Required fields are marked *