Har ni någonsin hört talas om fjärde trimestern? Det är de 3 första månaderna efter en förlossning och det är dags för kroppen att läka, komma igång med amning, testas på sömnlösa nätter – under den här trimestern kommer du vara mer trött än pigg. Då gäller det att hålla koll på sin kost och sina vitaminer och mineraler.

Hos Olga Rönnberg kunde jag hitta en bra sammanfattning på vad du behöver tänka lite extra på att stoppa i dig när din lille kommit till världen.

Vitamin A – under graviditeten är mycket av det du behövt undvika rikt på just vitamin A, vilket gör att det förrådet är ganska tomt. Brist på vitamin A gör att man är mer mottaglig för infektioner och sårläkningen kan gå långsammare. För att fylla på igen så kan du äta till exempel ost, ägg, lever samt gula och orangea grönsaker och frukt.

Järn – nästan alla gravida får järntillskott under graviditeten och eftersom en förlossningen ofta tömmer dig mycket på blod så är det viktigt att tänka på depåerna även efter. Även järnet hjälper till med läkningen och du hittar detta – utöver tablettform – i spenat, rött kött, lever, nötter och fullkorn.

Protein – hjälper till att reparera vävnader. Mycket kan gå sönder under en förlossning. Du spricker, kärl kan gå sönder, du kan behöver göra kejsarsnitt – allt detta gör att du behöver tillföra protein till kroppen. Protein hittar du i kött, fisk, ägg, kvarg, keso och bönor.

Glutmain – en icke essentiel aminosyra som kroppen kan tillverka själv, men vid tex ett trauma som kejsarsnitt så kan det behövas lite extra. Du hittar det i samma källor som proteinerna ovan.

Vatten – viktigt, viktigt, viktigt! Man tjatar ju om hur viktigt det är med vatten i vanliga fall, och ammar du så är det ännu viktigare att få i sig extra vätska. Får du inte i dig tillräckligt kan det leda till bl a dålig blogcirkulation, och det kan i sin tur bromsa tillförseln av viktiga näringsämnen till skadat område.

Vitamin C – ett vitamin som används vid behandling av brännskador eftersom det hjälper till med läkning av skador och sår. Bindväven håller sig elastisk och man blir mer motståndskraftig mot infektioner. C-vitamin finns i citrusfrukterna och i olika grönsaker.

Dela gärna här: Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Du kanske också gillar

Svara

Your email address will not be published. Required fields are marked *