Vi tror att magen växer och att förlossningen gör ont – sen är det klart! Men det är så mycket mer än bara det. Både under och efter graviditeten. Här har jag listat de sakerna som du (i många fall) kan räkna med att åka på när du är gravid.

1) Du går upp i vikt. Så är det bara. Sen är det ju mer eller mindre. Det är inte en gång man fått höra historier om de som gått upp 25 kg – och allt i vätska! Det som är roligt är att det ofta är dessa som ”passat på” och bjudit på extra fika på jobbet. Det är även de som sedan inte blir av med all vätska efter förlossningen – hur mycket de än försöker! Väldigt märkligt sammanträffande tycker jag..

2) Du är ALLTID förkyld. Täppt, snarkar och känner dig allmänt svullen. Slemhinnorna svullnar under graviditeten vilket kan ge dig en känsla av att du är konstant täppt och din partner kanske buffar på dig extra mycket under nätterna för att du inte kan vara tyst. Jag köpte ‘näsvidgare’ på apoteket – det hjälpte föga. Det som hjälpte bäst var när Fredrick fick ett eget rum att sova i.

3) ALLT är sjukt jobbigt. Vi har en trappa upp till vår lägenhet. Den kallas Mount Everest och består av hela 15 trappsteg.

4) Gubbarna börjar glo efter dig. För att du helt plötsligt fått helt enorma bröst.

5) Du får flytningar. Och det är så sjukt vidrigt, men helt normalt.

6) Vigselringen har blivit mindre. Du samlar på dig vätska (inte 25 kg dock) och känner helt plötsligt att vigselringen kräver mer utrymme. Ta av den innan det är för sent!

7) Du blir kissinödig. Så mycket att du snart funderar på att sluta använda papper – du ska ju ändå dit snart igen.

8) Du får cravings. Myt. Du tycker att du FÖRTJÄNAR en craving. I form av kakor, godis, glass, chips osv .. Tillbaka till punkt 1.

9) Humörsvängningar. Sambon får skit för precis allt. Fredrick har bett mig tvätta i 60 grader (jag tvättade i 40), glömt pussa mig hej då en gång och ställt in ett cykelpass för min skull – ingen av sakerna gör han om. Jag var otröstbar.

10) Du lär dig svimma på bästa sätt. Snabbduschar blir dina bästa vänner när du vet att det krävs för mycket av kroppen att stå där inne och massera hårbotten en längre stund. Efteråt sätter du dig på toaletten av utmattning – eller lägger dig på golvet. Har hänt mig både en och två gånger.

Dela gärna här: Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Du kanske också gillar

Svara

Your email address will not be published. Required fields are marked *