Hej på er!

Det blev en något sen frukost eftersom jag cyklade nu på morgonen och vi har precis dukat undan maten och tagit fram kaffet. Vi hade vispad grädde kvar från efterrätten igår så det blev lyxkaffe med det i idag.

Själva frukosten bestod av chiapudding med hallon och kokosflingor. Chiafrön är rika på protein och fiber och går att variera i tex bakverk, bars, pudding och desserter. De påminner lite om psylliumfrön för er som testat det och sväller när de kommer i kontakt med vätska. 1,5 msk är det dagliga maxintaget för en vuxen. Receptet hittar ni under bilden!

På tal om mat: igår kväll gjorde vi en god och nyttig variant av paj. Jag glömde såklart ta en bild, men slänger upp receptet lite senare ändå.

Snön är nästan borta här i Göteborg, men jag hoppas på ny under dagen – det står ju trots allt i väderappen 😉

Ha en fin dag bästa ni <3

Kram.

chiapudding1

// Blanda ihop 1,5 msk chiafrön med 2 dl kokosmjölk. Gillar du hallon så kan du slänga i 1 dl av dem också 🙂 Släng i en nypa vaniljpulver, blanda och låt stå i kylen över natten eller iallafall 4-5 timmar. Toppa med tinade hallon och kokosflingor! //

 

 

Dela gärna här: Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Du kanske också gillar

6 comments

Svara

Hej fina! Det här måste jag testa! Älskar chaifrön. Visste inte att man bara får äta 1,5 msk /dag som vuxen…vet du varför är det så? Kan det vara skadligt? Stor kram Filippa

Svara

Hej härliga du! Ja, testa!
Chiafrön innehåller ungefär 30% fiber, vilket gör att du kan bli förstoppad om du i vanliga fall försöker få i dig fullkorn, fiber etc. Sen innehåller chiafrön ganska mycket fett, vilket såklart kan leda till ett för högt kaloriintag, men själva ‘varningen’ på paketet tror jag till största del beror just på fibrerna. Hoppas det var svar nog på din fråga 🙂 Kram.

Svara

Chiapudding är så gott 🙂

Svara

Ja, men faktiskt! Och man kan ju variera den i mängder! Kram.

Svara

Jag lyckas aldrig med min chiapudding. Det blir blask på toppen och alla frön samlas i botten, trots att jag är noga med att röra om.

Svara

Jag hade samma problem som dig första gången 🙂 Då använde jag inte hallon, utan lättmjölk + chiafrön. Nästa recept gjorde jag på hallon, kokosmjölk och chiafrön. Kokosmjölken är något tjockare och jag kan rekommendera dig att använda det istället – det är dessutom supernyttigt! Vill du inte ha hallon så tycker jag att du istället minskar mängden mjölk till 1,5 dl – då borde den bli fastare! Rör om en gång där du blandar ihop allt, sen låter du den stå orörd i kylen ett par timmar eller över natten. Det borde göra susen! 🙂 Lycka till! Kram.

Svara

Your email address will not be published. Required fields are marked *