Hej på er!

Efter att Julia kommit till världen så måste jag medge att latheten tog över lite. Eller lathet ska jag inte säga, men att vara nybliven tvåbarnsmamma tog lite på krafterna och på kvällarna ville jag umgås med Fredrick och barnen. Men vem säger att man inte kan både träna och hinna mysa?

Ni vet ju att en stor anledning till att jag hoppade på Foodbox Challenge är just för den där lilla kickstarten – en liten spark i baken som gjorde att jag skulle bli tvungen att planera träning och följa matschema. Och visst är detta en av de bästa valen jag gjort för jag är igång!

Här tänkte jag dela med mig av mina allra bästa tips för att komma igång efter semestern, efter julen, efter graviditeten eller bara-för-att!

  1. Ingen press. Jag vet att alla pratar om långsiktig förändring, men jag vill också lyfta att du inte ska ha en massa förbud. Att äta en glass en varm sommardag kommer inte förstöra dina mål – att äta flera glassar varje dag kanske gör det. Med press blir det jobbigt att falla dit och till slut kommer du ge upp. Lev så som du kan tänka dig att leva även när du uppnått dina mål!
  2. Fula träningskläder. Alla tjatar om att man ska köpa nya träningskläder för inspirationen hit och dit – och jag förstår hur de tänker. Men du behöver inte lägga ut massa pengar på att se bra ut – huvudsaken är att du tränar, inte sant? Vad gör det om du springer i en sliten hoodie och för små träningsbyxor? Tänk på hur lite folk bryr sig egentligen. Hade du själv brytt dig om någon annan såg ut på ett visst sätt?
  3. Ny på gymmet. Du kanske inte hittar någonting, ser ut som en förvirrad höna och lägger mer tid på att klura ut hur maskiner fungerar. Så kommer det vara! Ett gym är en djungel och man kan behöva en liten genomgång. Fråga personalen om hjälp för att sätta igång snabbare!
  4. Anlita en PT. Har du en slant över kan det vara en rolig idé att ta hjälp av någon som jobbar med träning. Boka en timme för att få en helhet och kanske ett par övningar med dig hem. Be dem gå igenom träning som är möjlig att utföra hemma om du vill – många PT är idag otroligt välutbildade och kan hjälpa till med det mesta!
  5. Hemmaträning. Och på tal om hemmaträning så var det exakt såhär jag började efter båda mina graviditeter. Jag använde en app som heter 7 MWC och där du kan köra ett varv på 7 minuter. Du väljer sedan hur många 7 minuters-varv du vill köra. Jag brukar köra 3 varv och är helt slut efteråt. Ett supertips om du inte tror du hinner med långa pass!
  6. Lite är bättre än inget alls. När jag ger mig ut på mina löprundor så är jag inte alltid superpepp på att springa och ibland känner jag direkt att min kropp knappt orkar bära mig. Vet ni vad jag gör då? Springer ett varv runt huset och hem igen. Det ger inga direkt resultat, men jag tvingar mig aldrig till träning – det ger mig bara press och allt blir tråkigt. Får du för många såna här pass får du kanske piska dig själv lite. Löpning är en perfekt träningsform för att få mycket resultat på kort tid!
  7. Ät bra. Du behöver inte äta supercleant 24 timmar om dygnet – tänk 80/20! 80% av dagen äter du nyttigt, för att sedan välja själv de andra 20. Man säger att en snygg kropp börjar i köket för att 70% av din livsstil skapas genom maten och 30% genom träning.
  8. Gå inte ut för hårt och ha kul! Ta det lugnt – det blir roligare då! Njut av känslan både av att träna och att ha tränat när du står i duschen och vet att du kämpat på bra! Börja hellre med få pass och öka för att det är skoj! Välj även pass som du faktiskt tycker är roliga – träning ska vara roligt!

Lycka till och fråga om du undrar något! 🙂

Kram.

DSC01912

Dela gärna här: Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Du kanske också gillar

Svara

Your email address will not be published. Required fields are marked *