Behöver du spartips?

Hej på er! När jag fick se den här listan så blev jag väldigt sugen på att göra min egna. Som förälder är det ju guld att få sparat in både tid och pengar, så jag har listat mina spartips för er som behöver ett par extra timmar eller slantar på kontot! 🙂

Kom gärna med egna tips! 

  1. Handla mat online. Här har vi ett riktigt spartips när det kommer till både tid och pengar. Handla inte hungrig utan välj en tid när du precis har ätit. På så sätt impulsköper du inte lika lätt 🙂 Den här leverantören använder vi. Använd koden GBGMAMMA så får ni 150:- rabatt när ni handlar för 700:- (gäller endast nya kunder)
  2. Handla utifrån rabatter. Bestäm inte middagarna i förväg utan se vad som är på rabatt för just den veckan. Där kan du verkligen spara in pengar!
  3. Shoppa på nätet. Men måste du ha det där? Försök sålla och välja ut sådant som är nödvändigt! Sortera på rabatter även här – det är det som är så grymt med nätet!
  4. Anlita hemstäd. Detta och mat online är det bästa jag har gjort. Det ger mig SÅ MYCKET TID ÖVER! Testa iallafall! Den här leverantören använder vi.
  5. Gör saker med en gång. Så slipper du ha en lång lista som ligger och gnager. Samtidigt som jag är för kan jag också vara lite emot att-göra-listor: det kan lätt bli massa måsten uppradade på ett papper.
  6. Gör matlådor! Du får både kontroll över ditt intag, men slipper lägga onödiga pengar på lunch ute. Ha det som ett fredagstreat istället!
  7. Köp begagnat. Många som säljer via tex Blocket säljer saker i fint skick, eller så skriver de ut att saken du är ute efter har ett par skavanker. Mycket går dock att hitta i ett nästan oanvänt skick!
  8. Sälj det du inte behöver. Både för att få in pengar (till nytt?) men också för att få mer plats hemma.
  9. Köp inte bilen ny. Det är oftast en dålig affär eftersom den sjunker så mycket det första året.
  10. Tidseffektivisera dina aktiviteter. Sätt tider för när du ska göra något eller när något ska vara klart. När passar det bäst att du uträttar det du tänkt göra?
  11. Planera dagen. När du vaknar på morgonen: planera din dag, men var även redo på att saker och ting kan ändra sig. Försök ha struktur på dina dagar och mitt tips: gör det tråkigaste först – så är det gjort sen!
  12. Leta fram billiga och snabba recept. Lämna långkoket och ostbrickorna till helgen så kör du på billigare och snabba middagar under veckorna. Här har ni tips på lite nya och enkla recept.
  13. Ha en vit- och färgad tvättkorg (adlink). Så slipper du sortera plaggen när du väl ska tvätta.

Hoppas mina spartips kan hjälpa någon där ute! 🙂

Kram.

spartips

13 spartips för att spara tid & pengar!

Good morning sunshines!

Alldeles strax ska jag väcka resten av familjen, men just i detta nu sitter jag och smuttar på min kaffe i ett alldeles tyst kök.
Varje morgon – innan frukost – tar jag en hemmagjord ingefärsshot och en kopp kaffe för att börja dagen. Det håller mig frisk och gör mig lite piggare en tidig morgon som den här 🙂
Ibland slänger jag in lite jobb också, men den här förmiddagen blir det en semestermorgon. Vi ska nämligen köra Fredrick till Borås och sen åker jag och tjejerna vidare mot min farmor för att mysa lite denna fredag. För Elise, Julia, Emilia och mig så väntar en tjejhelg medan pappa kör Cykelvasan. Tanken var att vi skulle cyklat båda två, men jag känner mig helt enkelt inte redo och ställde därför in det lite i sista minuten. Jag satsar på nästa år istället och håller tummarna för Fredrick 🙂

På tal om träning; barnmorskebesöket igår gick jättebra och det firades – som ni kanske såg – med en joggingtur. SÅ HÄRLIGT!
Före gynundersökningen igår så sa min barnmorska att jag skulle vänta med joggandet, men när jag väl fått allt där nere undersökt och jag hade fått testa att knipa så kunde jag börja lite lugnt. Allt knipande de senaste veckorna har alltså lönat sig! Det kändes skönt. Anledningen till att man säger att man kan få ett ‘ok’ av barnmorskorna att börja träna/jogga lite lätt är för att de vill se så att inget hänger för långt ner (ex livmoder, urinblåsa etc – detta kallas framfall och är väldigt vanligt i mer eller mindre utsträckning) och att man kan hålla tätt. Känner du dig okej i övrigt så kan man absolut börja lite försiktigt men man måste vara försiktig med magmusklerna. Börja försiktigt och var ihärdig med de små-små övningarna som först stärker upp de inre magmusklerna – för att sedan ge er på de större på utsidan.
Jag har kört knipövningar varje kväll sedan många veckor tillbaka och tänk om jag inte gjort det – då hade jag kanske inte fått tränat igår. Var ihärdiga!

Efter barnmorskan åt vi lunch på stan, fikade, hämtade Elise och avslutade dagen hemma hos Fredricks föräldrar. En härlig dag!

Nu vaknar Emilia! Ha en härlig dag mina kära och njut av fredagen!

Kram.

morgonrutin morgonrutin morgonrutin morgonrutin  morgonrutin

Jag älskar min morgonrutin!