I samarbete med Thule

Hej på er!

Nu är det snart dags. Dags för mig att få börja springa igen. De brukar säga att man bör vänta 12 veckor efter förlossningen, eller tills att efterkontrollen är gjord och man fått klartecken. Jag väntade 10 veckor med Elise, 11 med Julia om jag inte minns fel. Lilleskrott är snart 6 veckor så här hemma räknas det ner för fullt 🙂

Med både Elise och Julia så har jag använt löparvagn för att få komma ut både med motstånd och för att få träningen gjord även när tiden är knapp. Den har varit räddningen för mig många dagar och tro det eller ej – de har sovit sig igenom varenda träningspass. Peppar peppar 🙂
Nu har vi uppgraderat oss den här gången och kommer använda Thule Chariot Sport 2 i fortsättningen. Den har plats för två barn och blir perfekt att använda när Elise är lämnad på dagis 🙂

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina bästa tips när det kommer till att springa med barn och barnvagn. Hoppas ni gillar det!

  1. Pricka in barnens sovtider. Det är så skönt att kunna ta löpningen i sin takt, och även om det kan ge lite tidspress så är det aldrig kul när barnen gråter eller vill upp ur vagnen. Att tajma in rundan med deras sovtider är guld värt!
  2. Det är inte så krångligt. Planera inte in löpningen – gör det bara! Tänk att det är som en vanlig promenad och ska du inte ut på en ruggigt lång tur så behöver du inte packa med mat till barnen. Håll dig i närheten till en början för att slippa extra packning.
  3. Använd säkerhetsremmen! Du kanske ska springa utför, nära bilar eller snabbt – fäst säkerhetslinan runt handleden vilket som! Du vet aldrig vad som kan hända och med lite fart kan vagnen komma en lång bit på kort tid. Hellre det säkra före det osäkra.
  4. Investera i en bra vagn. Det är skillnad på vagn och vagn. Vår första löparvagn hade ett fixerat framhjul vilket gjorde den svårare att gå med än att springa. Dessutom var hjulet svårt att få rakt vilket gjorde att den hela tiden drog åt det ena hållet eller det andra. Vår nuvarande vagn har fixerat framhjul när man monterat på löparkitet – men ändå är den lätt att springa med och styrningen fungerar super. Skaffa dig en vagn som känns stabil och som varken gör att du slår i fötterna eller behöver böja dig framåt under hela turen. Tanken är att du ska springa med rak rygg för att få bra hållning och för att få in så mycket syre som möjligt i dina lungor.
  5. Stark nacke. Ditt barn måste kunna hålla upp sitt huvud själv. En del säger 3 månader – en del 9. Bäst är att höra med BVC. Till vår Thule har vi dock en ‘infant sling’ som går att använda från 1 mån.
  6. Håll vagnen med en hand. För att få upp din hållning.
  7. Inga PB. Tanken är inte att du ska slå ditt personbästa på milen när du springer med vagn. Ta det lugnt och öka i den takt du mäktar med. Att springa med vagn är JOBBIGT och du kommer inte bara få bättre kondition utan även muskler både här och där.

Hade det varit kul med ett inlägg om vad man ska tänka på när man väljer löparvagn tycker ni? 🙂 

Lycka till med löpningen!

Kram.

thule thule

Detta är vårt nya tillskott till familjen! Fungerar till både gång, löpning och cykling. 

I samarbete med Thule.

Dela gärna här: Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Du kanske också gillar

En kommentar

Svara

Jag har bara hört att man bör vänta i 6 månader med att springa ☺
Vi är också på jakt efter liknande vagn ☺

Svara

Your email address will not be published. Required fields are marked *